E-mail marketing ved MS Webpartner

Få succes med e-mail marketing med disse 15 tips

Del på facebook
Facebook
Del på linkedin
LinkedIn

Indholdsfortegnelse

Disse tips er både til dig, der har erfaring med e-mail marketing, og til dig der skal i gang med din første e-mail kampagne. E-mail marketing kræver et stort arbejde, og gøres det rigtig, er det et genialt marketingsværktøj for din virksomhed.

Du kan også hurtigt opleve manglende engagement fra dit publikum i din e-mail kampagne, og at konverteringsraterne er chokerende lave. Gøres det ikke ordentlig, kan dine e-mails i værste fald ende i modtagerens spam mappe.

MEN frygt ej, du får nemlig her de 15 effektive tips på, hvordan du kan optimere din konverteringsrate gennem e-mail marketing, og hvad du skal gøre for at undgå spam mappen.

1. Udarbejd en plan for din e-mail kampagne

Det første du skal gøre for at få succes med e-mail marketing, er at træde et skridt tilbage, og se din e-mail marketings strategi i et større perspektiv. Stil dig selv disse fundamentale spørgsmål:

  • Hvad er mine mål? Det kunne være at sælge et produkt, få mere trafik, eller opbygge tillid mellem modtager og dig som brand.
  • Hvem er mit publikum? Gør dig overvejelser om dit publikum og deres interesser. Jo mere målrettet du kan være i din e-mail marketing, jo bedre sælger du.
  • Hvilket indhold vil jeg medtage i kampagnen? Skal du levere salgsbudskaber eller have en gratis e-bog med i din e-mail kampagne. Det afhænger i høj grad af målet med kampagnen.
  • Hvor lang tid skal kampagnen være aktiv?
  • Hvordan måler jeg min resultater? Ud fra dine mål, er det vigtigt at opsætte KPI’er (Key Performance Indicators), og måle på disse gennem værktøjer som f.eks. Google Analytics.


Når du har styr på disse spørgsmål, har du skitseret en plan for din e-mail kampagne. Skriv gerne ned, så du har det til senere!

Du kan nu arbejde mere strategisk med din målgruppe, dit indhold, og din performance.

2. Den tekniske opsætning har ofte større betydning end indholdet

Mailudbydere som Google og Microsoft, ligger stor vægt på at dine e-mails er opsat teknisk korrekt, for at levere dem til dine modtagere. Når du har dit eget domæne, som er kraftigt anbefalet som virksomhed, skal du sørge for at din opsætning er korrekt.

Send fra et domæne, som er aktivt, og sat op til at modtage mails

Det er vigtigt, at du sender e-mails fra dit eget domæne, så fremstår din virksomhed mest professionel overfor dine potentielle kunder. Det handler om at danne det bedste indtryk, som overhovedet muligt, når de modtager e-mails fra dig. På den måde vil du højst sandsynlig opnå bedre åbningsrater med dit eget domæne. Sørg for domænet er aktivt og kan modtage e-mails.

Send dine mails med godkendelse

Ligesom når man rejser mellem lande og vise pas, skal e-mails også gennemgå godkendelse, for at bevise hvad e-mailen indeholder, og hvor den kommer fra.

Hvis du sender e-mails gennem et leveringssystem f.eks. Mailchimp eller Simplero, skal du sørge for at have styr på dine godkendelsesprotokoller. Her er nogle af de vigtigste:

  • SPF (Sender Policy Framework) gør det muligt for e-mail-tjenester som f.eks. Gmail at kontrollere, at e-mails fra dit domæne, faktisk er sendt fra dig, og ikke andre end lige netop dig. Læs mere om SPF.
  • DKIM (Domain Keys Identified Mail) godkender e-mailens indhold, og sikrer at indholdet ikke bliver ændret af svindlere under transit mellem afsender og modtager. Læs mere om DKIM.
  • DMARC (Domain-Based Message Authentication, Reporting & Conformance) bestemmer hvordan dit domæne håndterer mistænkelige mails, der måske ikke bestod ovenstående godkendelser. Læs mere om DMARC.

 

Læs mere om hvordan du opsætter godkendelse i Simplero her.

3. Brug double opt-in

Double opt-in er et tilmeldingssystem til dit nyhedsbrev eller liste, der giver et yderligere beskæftigelsestrin i registreringen.

Når tilmeldingsformularen er udfyldt og sendt, skal den nye kontaktperson klikke på den bekræftelses-e-mail, der sendes automatisk. Dette sikrer dig at e-mailen tilhører brugeren, og samtidig er villigt til at gennemgå et ekstra trin for at følge dig.

Det giver et kæmpe plus som en potentiel kunde i din forretning.

4. Ryd op i dine kontakter jævnligt

Ja du hørte rigtig. Ryd op i dine inaktive kontakter. Dit primære mål med dine e-mails er, at de bliver set af dit publikum. Hvis de ikke engagere sig i dine e-mails i f.eks. 6 måneder, og du egentlig bare irriterer dem med dine salgsbudskaber, hvorfor blive ved at markedsføre mod dem?

E-mailklienter (Gmail, Outlook osv.) kan mistænke dig for spam, blot ved at du har meget lave åbningsrater. Dine e-mails vil derefter sendes direkte i spam mappen. Det er det sidste du ønsker. Behold derfor kun de kontakter der engagerer sig mest i dine kampagner.

5. Hold e-mail design og tekst til et minimum

Dine e-mails bliver vist meget forskelligt afhængigt af, om en kontakt åbner din e-mail på sin Iphone, Gmail, Outlook eller én af de mange andre e-mail-klienter, der findes.

Derfor skal du holde både tekst og design så simpelt som muligt. Det øger nemlig sandsynligheden for, at du kommer igennem med dit budskab uden, det går tabt i dårligt design og indviklede sætninger.

Desuden har en ”tung” e-mail med alt for meget flair og store billeder, større sandsynlighed for at gå i spam mappen. Simple e-mails der fylder mindst muligt, har større chance for at nå i modtagerens indbakke.

Det handler om at skrive så personligt som muligt. Du vil heller ikke vedlægge mere end 5 billeder, når du skriver til din ven eller f.eks. bruge farver i din e-mail. Gør du det, fanger algoritmerne det, og ligger dine e-mails i spam. Mit bedste råd er derfor: Skriv som du vil skrive til din ven.

6. Vær konsistent med dine løfter

Forventninger mellem brand og en kontakt er en gråzone. Når en person vælger at modtage et nyhedsbrev, betyder det, at kontakten har betragtet det som nyttigt og interessant at modtage en bestemt type indhold. For eksempel vil en ny kontaktperson, der har valgt at tilmelde sig et nyhedsbrev om hundetræning, med meget lav sandsynlighed interessere sig for et tilbud på kattelegetøj.

Det er derfor vigtigt kun at sende indhold, der er i sammenhæng med det, der blev lovet under tilmelding. Ellers ryger tilliden.

Det er et spørgsmål om forventninger, og hvis det ikke respekteres, kan det i værste fald betyde modtageren markerer dine mails som spam.

7. Send e-mails med jævne mellemrum

Går der for lang tid mellem dine mails glemmer dine modtagere hvem du er. De er derfor mere tilbøjelige til at spam meddele dig, når de modtager en mail i ny og næ. Jeg anbefaler du laver en god planlægning, og at du sender e-mails ud regulært til dit nyhedsbrev.

8. Find balance med salg i dine e-mails

Du skal have indsigt i dine kontakters købsproces, og hvor meget tillid der er opbygget mellem dem og din virksomhed. De færreste er klar til salgsbudskaber på et coachingforløb der koster flere tusind kroner, når de lige har deltaget i dit gratis webinar eller modtaget din PDF lead magnet. Tilrettelæg dine e-mails efter kundens købsproces.

“Sælgende udtryk” kan øge din negative spamscore – men også din omsætning. E-mailklienter scanner indholdet på dine e-mails, og giver dine mails negativ score hvis de fanger udtryk som ’Gratis’, ’Spar’, ’Klik her’. De kaldes ’spam-trigger ord’.

MEN – mange af de ord, der giver en negativ spamscore, er også blandt de ord, der kan øge din respons – især hvis du sælger varer i dine mails.

Overforbrug af udråbstegn, store bogstaver og fed tekst, øger også risikoen for at du automatisk bliver sendt til spam af e-mail klienterne.

I dag betyder enkelte ord og tegn meget lidt for din spamscore. Derfor skal du bare sørge for, at din mail ikke er fyldt med den slags.

Igen er mit bedste råd: Skriv som du vil skrive til en ven.

9. Skriv engagerende emnelinjer til dine e-mails

Din e-mails overskrifter betyder alt. Udover afsenderens navn, er emnelinjen det vigtigste, når en modtager beslutter om de åbner din e-mail.

Ifølge MailChimp ligger den gennemsnitlige åbningsrate for et nyhedsbrev på 21 pct.

Baseret på min erfaring, kan gode engagerende emnelinjer i en kampagne få en åbningsrate på 30-40%.

Men hvordan gør man det?

  • Gør det klart, hvad modtageren får ud af din email. Eksempelvis kan du starte din emnelinje med: “Lær alt om..”, “få det bedste..” eller “gå ikke glip af..”.
  • Tal lige ud af posen. Når modtageren skimmer sin indbakke, har du ikke tid til at pakke dine budskaber ind. Hold derfor dine emnelinjer under 50 tegn og undlad udtryk, der gør budskabet svært at afkode.
  • Brug A/B test forskellige versioner af dine emnelinjer, på en mindre gruppe modtagere, inden du sender til resten. Du kan aldrig forudsige hvilken emnelinje, der klarer sig bedst.
 

10. Undgå for mange billeder

E-mails der indeholder mange billeder, har tendens til at blive lagt i spam af Gmail og andre mailudbydere. Jeg vil altid anbefale at maksimalt 20% fyld af mailen er billeder og 80% tekst. Jeg plejer at have gode erfaringer med at have et logo billede i toppen af mailen til brand genkendelse, og så resten tekst.

11. Primær CTA

Din primære CTA (Call to action) skal afspejle din kampagnes mål. Hvad skal der ske, når modtageren har åbnet din mail? Hvilken handling skal vedkommende foretage? Det er spørgsmål du allerede har besvaret i din planlægning. Det kunne f.eks. være at de skal købe et produkt eller læse et blogindlæg på din hjemmeside.

Slip for denne brøler, som jeg desværre ser ske alt for ofte.

I dine e-mails skal du undgå for mange andre links, der leder folk væk den primære CTA. Jeg vil faktisk kun anbefale at have én tydelig CTA pr. Mail. Flere CTA kan forvirre, som er katastrofalt, når du kun har kundens opmærksom i få dyrebare sekunder.

12. Spørg nye kontakter om at tilføje dig til adressekartoteket

Den eneste måde at være 100% sikker på at dine mails altid ender i modtagerens primære indbakke, er hvis de tilføjer dig til adressekartoteket. På den måde fortæller de deres e-mail klient, at de gerne vil modtage e-mails fra dig. Det skader ikke at spørge på takkesiden. Fortæl dem evt. hvordan det gavner dem, og at de ikke går glip af noget.

13. Brug Dataindsamling i din e-mail kampagne.

De fleste e-mailværktøjer har indbygget analyseværktøjer, der kan bruges til at analysere på effektiviteten af dine e-mailkampagner. Du kan også integrere din e-mail service med eksterne analyse værktøjer som Google Analytics.

Du skal specielt holde øje med dine KPI’er, og om du opnå de mål, du har fastlagt i planlægningen.

Brug A/B test til at optimere dine e-mails, og finde ud af hvad der passer bedst til dig.

14. Test dine e-mails inden du sender dem ud

Test, test, test! Test altid indholdet i din e-mail inden du sender den ud. Måske har du for mange spam-trigger ord, der giver dig dårligere score, eller måske fylder dine billeder for meget.

Det er i hvert fald ærgerligt at sende en e-mail kampagne ud, for derefter at opdage at alle dine e-mails er gået i modtagerens spam mappe, fordi du f.eks. ikke har fået sat dine mails teknisk korrekt på.

Sådan tjekker du din e-mail:

  1. Gå på https://www.mail-tester.com/
  2. Kopier mailadressen du får frem (husk at lade mail-tester vinduet stå åbent)
  3. Send din ønskede e-mail til adressen
  4. Gå tilbage til mail-tester vinduet og tryk på den blå “check your score” knap
  5. Få din rapport øjeblikkeligt, og se om du kan score 10/10.
 

15. Sæt dig ind i lovgivningen

Det giver nok sig selv, men mange overholder ikke de simpleste regler i deres e-mails, og kommer i Forbrugerombudsmandens søgelys. Du skal f.eks. sørge for:

At gøre det let at framelde dine emails

Selvom det er et brud på markedsføringsloven og GDPR-forordningen, sender alt for mange virksomheder e-mails uden, at modtagerne har givet deres samtykke til det.

Og lige så mange virksomheder gør alt, hvad de kan for at gøre det svært for modtagerne at framelde sig. En frameldt bruger er nemlig en tabt mulighed for at optimere salget.

Men muligheden er faktisk tabt for længe siden, da modtageren kun bliver mere sur og frustreret over ikke at kunne framelde sig. Derudover risikerer du at blive sortlistet som spammer hos de store e-mail-klienter som Gmail og Outlook. Og hvem har lyst til det?

Derfor skal du gøre det let for dine modtagere at framelde sig ved at lægge et link ind i bunden af dine e-mails, hvor der eksempelvis står “frameld alle e-mails”.

Læs mere om markedsføringslovgivningen: https://www.forbrugerombudsmanden.dk/hvad-gaelder/markedsfoeringsloven/spam-og-uanmodede-henvendelser/spam-elektroniske-henvendelser/

Det var mine 15 effektive tips, så du kan få succes med din e-mail marketing.

Føler du dig forvirret eller er du afklaret?

Du kan til enhver tid booke et gratis uforpligtende 30 minutters online møde med mig, og få svar på dine spørgsmål.

Book et uforpligtende møde og hør om mulighederne
Lad mig høre mere om dine ønsker og udfordringer, så løser jeg dem for dig.
Book 30 min online møde
Freelance webpartner Mads Sørensen
Mads Sørensen
Erfaren webdesigner og marketing ekspert med teknisk indsigt, pædagogisk tilgang og et skarpt øje for det grafiske udtryk.
Freelance webpartner Mads Sørensen
Mads Sørensen

MS Webpartner

All-round webpartner specialiseret i Wordpress, Simplero og online marketing.

Derfor blev jeg selvstændig

Tanken om at blive selvstændig startede i foråret 2020, da Danmark lukkede ned for Corona. En travl hverdag med 25 timers konkurrence svømning om ugen

Læs mere »
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x